Povrchové úpravy I |
Ušlechtilost
materiálu je možné povrchovou úpravou
povýšit snad i nad ušlechtilost tvaru,
je ale možné konečnou povrchovou úpravo
znehodnotit veškeré
předešlé úsilí. Železo je kov náchylný ke korozi, bez povrchové úpravy postupně ve vlhkém prostředí rezne. Pokud je vystaveno povětrnostním vlivům, má na rychlost koroze velký vliv i znečištění ovzduší. Zatímco v interiéru postačí minimální ochranná vrstva, v exteriéru je nutné volit důkladnější řešení. Výrobek, poté co ho vytáhnete z výhně a naposledy pojednáte kladivem, je obvykle pokrytý vrstvou okují, nestejnoměrně modrošedý, případně očouzený od ohně. Možností očištění povrchu je několik, nezavrhoval bych žádnou z nich, každá má své opodstatnění, každá se hodí pro jiný účel (prosím nekamenujte mě). |
Ruční kartáčování | Nejjednodušší
a nejdostupnější je očištění
povrchu ručním ocelovým (drátěným)
kartáčem. Je to velice citlivý, trochu pracný postup, ale je dostupný i v
polních podmínkách. Zachovává prakticky všechny detaily opracování. |
Strojní kartáčování | Trochu
drastičtější, ale přesto jemné
očištění povrchu drátěným kotoučem.
Používám kotouč o průměru cca 200 mm nasazený na
hřídeli elektromotoru (alespoň 1 kW) - není to asi
úplně podle všech bezpečnostních předpisů, ale
každý ať si konstrukci upraví sám.
Čištěný předmět musíte držet tak, aby se
"nekousnul" - tedy aby kotouč mohl volně odcházet od
materiálu, jinak vám to, v
nejlepším případě "jen vyrazí předmět z ruky".
Nutné jsou rukavice a brýle!!!
Čím
větší kotouč, tím lépe. Kotouče na
úhlovou brusku jsou ještě účinnější
nástroj. Bruska má kolem 10tisíc otáček za
minutu. Kotouč s dráty ve směru osy (má tvar
misky) dává docela dobré výsledky.
Kotouče se prodávají v různých provedeních,
volil bych ten jemnější. Hrubé a tvrdé
kotouče jsou ale na opravdu hrubou
práci. Kartáčování trochu obrušuje
vystouplé detaily a čistí dobře i
většinu prohlubní. Hrubé a tvrdé
drátěné katráče nechávají ale
viditelné stopy - zvláště na hranách. |
Ruční broušení smirkovým plátnem | Jinými
slovy klasické šmirglování. Plátna
jsou dostupná ve všech možných zrnitostech. Trochu
tím odstraníte povrchovou strukturu,
vyvýšené detaily se ohladí. Plátno
se nedostane do prohlubní, zato vyniknou povrchové
plošky. |
Strojní broušení | Používám lamelové
kotouče na úhlovou brusku Je to vlastně podobný kotouč,
jako se používá na broušení, ale po obvodu
je kolem dokola nalepena
řada vzájemně se překrývajících čtverečků
brusného plátna ( kotouč vydrží docela dlouho). Je
to už drastická metoda,
která dovoluje i upravit konečný tvar. Určitě se
vyplatí používat nejjemnější kotouč,
jaký seženete (myslím, že je to zrnitost 120).
Vystouplé detaily, hrany, otřepy se dají vyhladit až
vyleštit. Předmět dostane zvláštní vzhled
právě kombinací lesklých - stříbrných a matných - černých plošek. |
Pískování - tryskání | Drastická metoda, která
sice dokonale odstraní veškeré okuje, ale
také veškeré detaily a to jak vystouplé,
tak vnořené. Vysokým tlakem vzduchu hnaný
písek, nebo ocelové broky povrch očistí,
sjednotí a zahladí stopy po úderech kladiva.
Vyžaduje ale patřičné strojní vybavení. |
Pemzování | Kartáčování
povrchu práškovou pemzou (minerál) - nikdy jsem
nezkoušel - nemám pemzu |
Moření | Odleptání vrstvy
okují, nebo rzi zředěnou kyselinou chlorovodíkovou
(solnou). Hodí se jen pro malé
předměty, které lze do kyseliny ponořit, je to velice
drastické čištění, po kterém musí
následovat okamžitá neutralizace a konzervace povrchu.
Kyselina chlorovodíková rozpustí nejprve
povrchovou vrstvu okují a pak se pustí do železa.
Zajímavého efektu lze dosáhnout na litině, kdy na
povrch vystoupí grafit obsažený ve struktuře kovu. Po
neutralizaci je možno jej rozleštit po povrchu. Šetrnější (ale pomalé) je použití kyseliny fosforečné, která rozpouští jen oxidovou vrstvu, nikoli železo a současně pasivuje povrch. Je nutné provádět na volném prostranství s ochrannými pomůckami. Nedoporučuji těm, kdo nemají předchozí chemické zkušenosti! (popisu dalších chemických metod se budu věnovat někdy příště) |
Leštění | Železo (nízkouhlíkatá ocel) se leští
špatně. Leštění oceli, nebo nerezu dává mnohem
lepší výsledky. Proces leštění je
poměrně složitý, několikastupňový, ale výsledek -
kombinace lesklé plochy a hrubě opracovaného povrchu
stojí za to.
|
Konzervace povrchu - ochrana proti korozi Interiérové předměty nejsou vystaveny vlhkosti (tedy pokud to zrovna není věšák v koupelně), k jejich ochraně tedy postačí napuštění tukem, nebo voskem. Kamarád mi radil sádlo, má s ním výborné zkušenosti. Já používám včelí vosk( v nouzi se dá použít i parafín). Předmět se nahřeje na 50 - 70°C potře se kouskem vosku, který se na povrchu rychle roztaví. Vosk se rozetře hadrem a po vychladnutí vyleští flanelem. Nebo můžete vosk rozpustit v benzínu (jde to docela dobře) a předmět s tím natřít (samozřejmě, že ne u roztopené výhně - pozor na požár). Černění nad plamenem se provádí až po kartáčování, nebo jiném očištění povrchu. Do výhně se přiloží trochu čerstvého uhlí, nebo mouru, nechá rozhořet a předmět se "vyudí" nad dehtovým kouřem. Výsledkem tohoto vyuzení je nalepení směsi dehtu a sazí na povrch. Pak se navoskuje jak jsem už popsal. Povrch je sytě černý, polomatný. Další možnost je zachlazení do oleje - chce to hodně oleje (třeba motorového) Do červena ohřátý předmět se zakalí (ponoří, nebo hodí) do oleje, nechá trochu zchladnout a horký (300°C - tedy už nesvítí) se vytáhne a nechá oschnout - olej při téhle teplot rychle okape a odpaří se. Olej při kontaktu s horkým železem na povrchu zkarbonizoval - vytvořil černou spečenou vrstvu. Voskování není nutné, povrch je matně černý a samozřejmě trochu mastný. Při tomto postupu dojde ale k zhrubnutí povrchu opalem ! Černit lze inatřením grafitovou pastou (prodává se jako čerň na kamna). Grafit ale trochu špiní ! Přeměty do exteriéru - tedy venkovního prostředí - tady je každá rada drahá (je to něco za něco). Ochrana proti korozi znamená dokonale uzavřít povrch ochrannou vrstvou něčeho, co zabrání přístupu vzduchu a vlhkosti k železu. |
|
Bezbarvé laky | Vždycky
jsem slýchal o "zaponovém laku" - nikdy jsem ho neviděl,
pokud jsou moje informace správné, jedná se o
rozpuštěnou nitrocelulózu v acetonu, tedy jakéhosi
předchůdce bezbarvého nitrolaku. Bezbarvé laky zachovají vzhled povrchu v takovém stavu, jak vypadal před lakováním - obroušený, letěný, se všemi detaily. Samozřejmě trochu potlačí strukturu - zaleží na tloušťce vrstvy laku |
Barvy | Není důvod se jim
bránit - u plotů, vrat a mříží... Kromě
klasických barev existují i "speciální"
kovářské barvy našel jsem jednoho dodavatele, který je má i vrůzných odstínech.
Možná to zní kacířsky, ale vyskytují se
kovářsky ztvárněné výrobky i v
barevném provedení - mimo jiné je to
historická kašna na Malém náměstí v
Praze (vedle Staroměstského) - myslím, že základ
je hnědý, doplněný červenými, žlutými a
zlacenými detaily (obnoveno před několika lety podle
historických pramenů - a vůbec to nevypadá špatně).
Kromě čistých barev se používá někdy
patinování pomocí příměsi
stříbřenky (aby kovářský výrobek plynule přešel do kýčovité podoby).
Barvy jsou věc vkusu - nic se nemá přehánět, ale najdou
se důvody, kdy je barva, jiná než černá, na
místě. |
Grafitové matné barvy | Hustá
barva, kde v
základu (alkydová pryskyřice) je rozmíchán
práškový
grafit. Po natření sice zmizí (zapatláním
barvou) část detailů, ale výsledkem je uspokojivý
- matně šedočerný, grafitový vzhled. Mám s
ní dobré zkušenosti, hodí se na
větší výrobky. |
Zinkování | Nechci nikomu brát možnost
mít plot o který se nemusí starat - ale
myslím že se mnou budete souhlasit: ke kovařině to opravdu nepatří. |
Zlacení | Naopak to sem zase patří. |
Pokračování příště |
|
....uvítám vyzkoušené návody na další povrchové úpravy |