To,
co si na koni nejvíce ceníme, jsou jeho nohy,
které
přenášejí jeho sílu a rychlost.
Každý majitel ví, že málo pomohou koni
pěkné
tělesné tvary, nemá-li dobrých nohou. Nohy jsou
nejvíce namáhanou částí
koňského těla a žádná jiná část
netrpí tolika různými nemocemi, vadami a úrazy.
Kopyto je prstový orgán lichokopytníků, který se
vyvinul modifikací pokožky, škáry a podkoží, ale i kostry, kloubů a šlach. Ač
je kopyto velmi dobře přizpůsobeno ke svému účelu, přenosu síly a tlumení
nárazu při došlapu, kopyto bez ochrany vystačí pouze koni volně běhajícímu v přírodě, neboť zde se
kopyto opotřebí o tolik o kolik právě naroste. Avšak člověk od
koně vyžaduje určitou práci a to navíc
v terénu, který není pro koně
přirozený. Tím dochází
k nadměrnému
opotřebení kopyta a ztrátě pracovního
výkonu.
Již od té doby, co člověk koně domestikoval, se snažil
kopyto chránit. První důkazy pocházejí ze
starověkého Egypta a Říma. Římané
však nepřibíjeli podkovu, tak jako to děláme dnes.
Kopyto chránili tzv.
hipposandálem, který byl zhotoven z kůže,
lýčí, rákosu nebo dřeva a
později i z kovu. Takovýto sandál kryl celé
chodidlo a byl připevňován
řemínkem. Neměl však dostatečnou odolnost, tak jeho
rozšíření nebylo velké.
Nejstarší podkovy, které se na kopyto
přibíjely, byly nalezeny na uzemí
Francie, Belgie Švýcarska a Německa. Tyto podkovy byly
zhotoveny z bronzu,
mely vlnitý okraj, podlouhlé dírky a byly bez
čapek. Někteří archeologové tyto
nálezy datují do doby před Kristem, jiní až do
druhé poloviny prvního
tisíciletí po Kristu. Dle některých pramenů,
asijské národy znaly tento způsob
podkování dříve než národy evropské.
Kdo však vynalezl podkování a kdy, není
podnes objasněno. České země jsou v této oblasti
dosti opožděné.
Z vykopávek lze soudit, že
s širším podkováním koní
se započalo až v
11. či 12. století n.l.
Účelem
podkování není jen kopyto chránit.
Dalším
neméně významným úkolem podkovy je
zlepšení přenosu síly. Bosé kopyto snadněji
podklouzne jak koni v tahu tak koni pod sedlem.
Dalším velmi významným
úkolem je ortopedické využití podkovy, kdy se
podkovář snaží vyrovnat vady
kopyta a postoje ať vrozené nebo získané.
Tvarově
se od sebe podkovy zpočátku lišily místem
svého původu. Například arabské podkovy byly ve
své podstatě oválné plíšky
s velkým kruhovým otvorem uprostřed
a menšími otvory po obvodu přední poloviny,
které sloužily jako dírky pro
hřebíky. V Evropě se tvar podkov podobal tvaru
dnešnímu, ale lišily se
zejména svým zpracováním, počtem
dírek a čapek. Dnes je možno podkovy rozdělit
dle svého účelu. Pro koně dostihové jsou
používány velmi lehké a úzké podkovy
zvané drátenice. Hladké podkovy pro koně
jezdecké se nazývají pantoflice. Dobře
kryjí nosný okraj i část chodidla. Takovéto
podkovy mohou býti opatřeny ozuby
různých tvaru, tupé, špičaté, čímž
se zamezí podklouznutí. Ozub může být
kovaný, kde je nevýhodou, že nelze sejmout nebo
šroubovaný. Podle typu ozubu se
pak podkovy nazývají ozubky nebo šroubovky.
Podkova pro koně tažné je podobná
pantoflici, ale je mohutnější. Opět je vybavena ozuby a
v přední části
tzv. hmatcem, který muže být výměnný nebo
napevno a slouží zrovna tak jako ozub
proti smýkání. U koní, kteří
chodí po dlažbě není kovová podkova zcela
vyhovující, neboť kov po dlažbě klouže. Z tohoto
důvodu se u tažných koní
přes ozuby připevňuje gumový práh, který
zároveň tlumí došlap. U jezdeckých
koní je možno využit široké nabídky
pogumovaných pantoflic nebo plastových
podkov. Naši dědové, kteří těchto výhod
gumy a plastu ještě nemohli využívat,
mely vymyšleny důmyslné náhražky. Jako např. lana
zalisovaného do upravené
spodní plochy podkovy. Pro
přichycení
podkovy slouží zvláště tomu uzpůsobené
hřebíky, podkováky. Hlavička i tělo
podkováku je příčném průřezu
obdélníkového tvaru. V podélném
řezu je
hlavička nahoře užší než uprostřed a krčkem
přechází v tělo. Též špička je
atypická. Obě užší strany těla se
sbíhají do středové osy, ale jedna
delší
strana probíhá v jedné rovině s tělem a
druhá delší strana pak tvoří
asymetrickou špičku. Tento tvar je velmi důležitý. Při
zatloukání podkováku
dochází k odtlačení špičky směrem ven
a špička vyleze 2-3 cm nad nosným
okrajem kopyta.
Ruční výroba
podkov pro jezdecké koně je dnes v našich zemích vzácností. Většina
podkovářů si pořizuje polotovary
průmyslově vyráběné, které pak připasuje podle tvaru kopyta. Nicméně každý
podkovář by měl umět vykovat si
podkovu sám.
K tomu je nejlépe
použít pásovinu s poměrem stran 10:28 až 14:38 mm
nebo kulatinu. Podle
mohutnosti kopyta a typu podkovy se vybere vhodný rozměr.
Pásovina nebo
kulatina se nařeže nebo naseká na potřebnou délku tak,
aby odpovídala obvodu
podkovy. Po důkladném nahřáti se kulatina od středu
zplošťuje k jednomu
konci. Když podkovář dosáhne správného
poměru výšky a šířky, vykove do takto
připraveného ramene rýhu pomoci zvláště
k tomu přizpůsobeného sekáče se zahnutým ostřím - rýhovákem. U pásoviny se
vykove rýha rovnou. Nakonec se rameno zkove do oblouku. Druhé rameno podkovy se
udělá stejným způsobem . Z takto připraveného polotovaru je potřeba ještě
vykovat v přední časti nebo i po stranách čapky a prorazit obdélníkové
dírky na podkováky v rýze. Pak se
ramena zkrátí na potřebnou délku
a vytvarují do zevnitř zkoseného tvaru. Nakonec se upraví hrany vnějšího a
vnitřního okraje a podkova se srovná, aby horní nosná plocha byla
v rovině.
Před
vlastním přibitím podkovy se musí kopyto
k tomu připravit. Po sejmutí staré podkovy se
z chodidla odstraní
přebytečná rohovina. Jelikož chodidlo není kryto
podkovou, odstraní se jen
nezbytně nutná část, aby bylo chodidlo dostatečně
silné a nedošlo k jeho
prošlápnutí nebo otlačení např. o
kámen. Dále se upravuje rohový střel, který
probíhá od zadní části kopyta přibližně do
první třetiny od předu kopyta. Je to
velmi důležitý orgán, který slouží jako
jakýsi gelový tlumič při došlapu.
Rohová stěna se odstřihne kleštěmi nebo odsekne tzv.
utínkou. Nakonec se
pokrátí špička kopyta podkovářskou
rašplí a zarovná nosný okraj tak, aby
podkova dosedala celou svoji plochou na kopyto. Každý kůň
má trochu jiný tvar
kopyta, a proto je nutné před přibitím
podkovu přizpůsobit jeho tvaru. Nikdy se
nepřizpůsobuje kopyto podkově, ale podkova kopytu. Někteří podkováři při
nasazování podkovy volí variantu “za tepla”, kdy se podkova nahřeje a na
krátkou chvilku přiloží ke kopytu. Tento krátký kontakt se žhavím železem
koni neublíží. Dojde k lepšímu zarovnání nosného okraje kopyta. Jak jsem
již zmiňoval podkováky, kterými se podkova přichytí jsou vytvarovány tak, aby
mohly být probity ven. Vylezlá špička se pak kleštěmi odštípne. Nechá se
vyčnívat jen krátká část, která se zahne v protisměru zatlučení. Tím se
docílí toho, že není tak jednoduché podkovák vytáhnout a podkova drží. Při
přípravě kopyta je nutno dbát na jeho tvar a provádět korekturu tak, aby se
jeho přirozený tvar nezhoršoval nebo tvar již pokaženého kopyta zlepšoval.
Podkování je nutné opakovat po 6 až 8 týdnech, aby kopyto nepřerostlo, což by
mělo za následek zhoršení pohybu koně.
 |
 |
 |
Okováno před 8 týdny |
Snímání staré podkovy |
Kopyto po sejmutí podkovy |
 |
 |
 |
Úprava chodidla |
Úprava střelky |
Štípání rohové stěny |
 |
 |
 |
Upravené kopyto |
Přiměření podkovy |
Přibíjení |
 |
 |
|
Nýtování |
Nově okované kopyto |
|
Na
každé podkově rozeznáme: část přední
(tělo), dvě
ramena, plochu horní (nosnou), plochu spodní
(půdní), vnější a vnitřní okraj,
který má spodní a horní hranu. Plocha
horní musí být hladká a svažovat se od
vnějšího
okraje k vnitřnímu o 1-2 mm. Plocha
půdní je opatřena rýhou, která sahá do 2/3
tloušťky podkovy. Rýha má obě stěny
šikmé. V rýze se probíjejí
dírky pro podkováky. Tvar dírky je konický,
aby do
ni mohla zapadnout hlavička podkováku. Počet
dírek je závislý na velikosti podkovy u
malých podkov postačí 3 dírky v
každém rameni a u velkých podkov to může být až
pět dírek v rameni. Jejich
rozmístění je velmi důležité. Podkovák
nesmí přijít do patkové části kopyta,
aby nedošlo k omezení mechaniky tlumení
došlapu. Proto se dírky pravidelně
rozmisťují od začátku ramene nejdále do 2/3 jeho
délky. Z vnějšího okraje
se vykove čapka, která překrývá stěnu kopyta.
Umístění čapek je závislé na typu podkovy u jezdeckých
koní lze obecně rozdělit na podkovy přední, na kterých je čapka jedna
v přední části a podkovy zadní, na kterých jsou čapky dvě asi v první
třetině každého ramene. U tažných koní se většinou vykovají čapky tři,
v přední částí a v ramenech, kde je podkova nejširší. Čapky přidrží
podkovu na kopytě, aby nemohlo dojít ke střihu podkováků a sesmeknutí podkovy
z kopyta.
Podkovářství je
specifická část kovářského řemesla,
vyžadující nejen znalosti kovářské, ale
především veterinární. Proto jsem o
napsání a nafotografování této
stránky jsem požádal jednoho podkováře,
který se kováním koní zabývá
řadu let.
|